La biologia és una ciència experimental i, per tant, és bo tenir coneixements bàsics de física i química; també cal el suport de les matemàtiques i la geologia i, com en qualsevol disciplina científica, són importants els idiomes i la informàtica. Com en tots els estudis universitaris, és indispensable adquirir competències d'expressió tant oral com escrita per tal de poder realitzar presentacions o exposar projectes, resultats i memòries.
A l'estudiant de Biologia li ha d'agradar el treball de laboratori, sentir-se motivat per aprendre quines són les bases cel·lulars i moleculars de malalties com el càncer o la sida, però també per aprendre com ho podem fer per protegir les espècies i el medi ambient. Ha de tenir una gran capacitat d'observació, rigor, tenacitat i també ha d'estar preparat per actualitzar el seu aprenentatge, atès que la biologia és una ciència en desenvolupament continu.
Objectius formatius
L'objectiu general del grau de Biologia és la formació de professionals en l'àmbit de la biologia amb una base àmplia i generalista de coneixements i amb una formació experimental molt sòlida. El grau de Biologia ha de garantir l'adquisició de coneixements centrats en la cèl·lula (bioquímica, genètica, histologia) i en els organismes (morfologia, sistemàtica, estructura, funció i interacció dels éssers vius). Això inclou les anàlisis relacionades amb aquests aspectes tant des del punt de vista de la recerca com de la utilització aplicada d'aquests coneixements.
Competències bàsiques
- CB-01. Capacitat per analitzar críticament, a partir de la recollida d'informació i la interpretació de dades, situacions complexes i dissenyar estratègies creatives i innovadores per resoldre-les.
- CB-02. Saber comunicar-se oralment i per escrit en l'àmbit científic i professional, utilitzant les llengües pròpies i l'anglès.
- CB-03. Treballar en equip contribuint a l'elaboració de projectes específics i multidisciplinaris.
- CB-04. Planificar i avaluar la pròpia activitat i el propi aprenentatge i elaborar estratègies per millorar-los aplicant criteris de qualitat.
- CB-05. Capacitat per actuar, generar propostes i prendre decisions en la investigació i en l'activitat professional amb criteris ètics i de sostenibilitat.
Competències específiques
- CE-01. Aplicar els fonaments científics i el mètode científic (reunir i gestionar dades per formular i comprovar hipòtesis) per analitzar i explicar l'objecte d'estudi de la disciplina.
- CE-02. Utilitzar i aplicar de forma segura la instrumentació i les metodologies experimentals pròpies de la disciplina.
- CE-03. Utilitzar programes informàtics específics per al tractament complex de dades.
- CE-04. Identificar els tipus i nivells d'organització dels éssers vius i ser capaç d'identificar els grups d'organismes més representatius.
- CE-05. Identificar i entendre, a nivell estructural i funcional, les bases moleculars de les estructures i els processos biològics, les seves aplicacions i els mecanismes de regulació.
- CE-06. Descriure, a nivell estructural i funcional, les bases cel·lulars i fisiològiques dels éssers vius.
- CE-07. Descriure els mecanismes de l'herència i les bases dels models evolutius.
- CE-08. Identificar i descriure de forma integradora les reaccions i processos que formen part del metabolisme i la fisiologia dels éssers vius.
- CE-09. Comprendre i descriure els canvis associats al desenvolupament dels éssers vius.
- CE-10. Identificar els fonaments de la modificació genètica que poden permetre modular les propietats genètiques, fisiològiques i metabòliques d'organismes d'interès biotecnològic per a la seva investigació i potencial aplicació.
- CE-11. Identificar i descriure els cicles biològics i les adaptacions funcionals al medi.
- CE-12. Comprendre els diferents nivells organitzatius de l'ecosistema i els seus components, la interacció entre els éssers vius i el seu entorn i identificar les problemàtiques ambientals associades per a la conservació dels ecosistemes i la preservació de la biodiversitat.
- CE-13. Identificar i interpretar la informació continguda en bases de dades sobre molècules amb activitat biològica i aplicar les eines bioinformàtiques bàsiques.
- CE-14. Desenvolupar la redacció i planificar la direcció i execució de projectes relacionats amb l'àmbit de treball.
- CE-15. Integrar els coneixements del grau en un entorn professional i d'investigació incorporant coneixements de legislació i d'economia i gestió.
Organització del grau
El Grau en Biologia s’organitza en 4 anys, i al llarg d’aquest temps adquiriràs les competències relacionades amb l’aprenentatge de les metodologies experimentals, que apliquen el raonament científic al disseny experimental i a la recollida, interpretació, processament i anàlisi de dades. En definitiva, aprendràs una nova manera de pensar i de resoldre problemes aplicant el mètode científic.
A primer curs hi trobaràs matèries bàsiques (Fonaments de Química, Física, Biologia Fonamental, Biologia d’Organismes i Sistemes, Matemàtiques, Estadística Aplicada i Geologia, així com una matèria pràctica anomenada Tècniques científiques integrades, que et permetrà adquirir i desenvolupar les competències i habilitats relacionades amb el treball experimental, tant de laboratori com de camp.
El segon curs inclou exclusivament matèries obligatòries: Bioquímica, Genètica, Zoologia, Anàlisi avançada de dades, Microbiologia, Citologia i histologia i Botànica. Cadascuna de les matèries obligatòries constitueix un mòdul, en el qual hi ha una part teòrica i una part pràctica.
A tercer es completen els aprenentatges sobre matèries obligatòries com ara Fisiologia vegetal, Fisiologia animal, Ecologia, Evolució i Biologia molecular. Ara ja tens una visió general de la biologia. Si t’interessa conèixer a fons l’estructura i el funcionament dels éssers vius, quines són les bases moleculars de les malalties, com podem utilitzar els organismes vius per tal de millorar la nostra qualitat de vida o com es poden aplicar aquests coneixements per generar béns i serveis pots, ja a tercer, dirigir el teu aprenentatge escollint el mòdul de Biologia Fonamental. Si esculls el mòdul d’Organismes i Sistemes, podràs estudiar la gran diversitat d’organismes que existeixen, les relacions que s’estableixen entre ells i amb el seu entorn, la dinàmica de les poblacions, les comunitats i els ecosistemes, com emmalalteixen aquests ecosistemes i quines estratègies es poden aplicar per tal de preservar i gestionar la flora, la fauna i el medi on viuen.
A quart curs faràs un pas cap a l’especialització i la professionalització. Podràs escollir dos mòduls optatius entre els següents: Biologia Fonamental II, Biologia Sanitària, Biotecnologia Fonamental, Ecosistemes Aquàtics, Conservació dels Recursos Naturals i Gestió de la Biodiversitat. A més, hauràs d’elaborar un treball final de grau en el qual podràs aplicar totes les competències que hauràs après anteriorment, i realitzar un període de pràctiques en una empresa o bé cursar assignatures que tenen una orientació professionalitzadora.
També s’ofereixen les dobles titulacions Biologia/Ciències Ambientals i Biologia/Biotecnologia.
Màsters universitaris
La UdG proposa un ampli programa de màsters. Els estudis de màster ofereixen una formació avançada, de caràcter especialitzat o multidisciplinari, orientada a l’especialització acadèmica, professional, o d’iniciació a la recerca. Aquests estudis tenen caràcter oficial i donen pas a la realització del doctorat.
Programes de doctorat
Els estudis de doctorat tenen com a objectiu la formació avançada de l'estudiant en tècniques de recerca, i inclouen l'elaboració i la presentació d'una tesi doctoral, que consisteix en un treball original de recerca. Per accedir-hi cal acreditar, segons el cas, un mínim de 60 0 120 crèdits ECTS de nivell de màster universitari oficial o equivalent.
Postgraus i especialització
La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació és el centre que acull i organitza les activitats de formació continuada amb l’objectiu donar resposta a les necessitats de formació permanent de nivell superior. S’hi imparteixen màsters propis, postgraus, cursos d'especialització i altres activitats de postgrau que abracen tots els àmbits del coneixement.