El grau en Educació Social pretén formar professionals de l’acció socioeducativa capaços de contribuir a desenvolupar la cohesió i la participació social a través de l’educació, i capaços d’exercir les seves funcions en un context intercultural i de diversitat, tenint presents els drets fonamentals, la igualtat d’oportunitats i els valors democràtics i els propis de la cultura de la pau.
La titulació ofereix una formació basada en el coneixement de la realitat territorial del context més proper (català i estatal) i en els instruments que capacitin els estudiants per exercir les seves funcions professionals en altres contextos, potenciant estratègies de mobilitat dels estudiants al llarg dels estudis.
Competències adquirides
Les competències adquirides permetran desenvolupar les tasques següents:
- Prevenció de situacions de risc social, marginació i inadaptació.
- Formació i inserció professional de col·lectius en situació d’exclusió social.
- Promoció de persones, grups i comunitats per a la millora de la seva qualitat de vida.
- Promoció de l’educació en el lleure.
L’educador social podrà treballar, com a professional de l’atenció directa o formant part d’un equip multidisciplinari, en tres grans àmbits d’actuació:
- Els serveis socials (serveis socials d’atenció primària, serveis penitenciaris, justícia juvenil, infància, adolescència i família, persones amb discapacitats, gent gran, drogodependències, salut mental...).
- L’animació sociocultural i l’educació per al temps lliure (àrees de joventut, cultura i oci de diferents administracions, serveis i programes de temps lliure, programes i serveis de desenvolupament comunitari i promoció de la participació ciutadana, serveis adreçats a la promoció sociocultural...).
- L’educació permanent (programes de transició a la vida activa i centres de formació professional ocupacional, serveis i programes d’acollida i formació de refugiats, minories ètniques i estrangers, participació en programes socioculturals de promoció i dinamització comunitària...).
Màsters universitaris
La UdG proposa un ampli programa de màsters. Els estudis de màster ofereixen una formació avançada, de caràcter especialitzat o multidisciplinari, orientada a l’especialització acadèmica, professional, o d’iniciació a la recerca. Aquests estudis tenen caràcter oficial i donen pas a la realització del doctorat.
Programes de doctorat
Els estudis de doctorat tenen com a objectiu la formació avançada de l'estudiant en tècniques de recerca, i inclouen l'elaboració i la presentació d'una tesi doctoral, que consisteix en un treball original de recerca. Per accedir-hi cal acreditar, segons el cas, un mínim de 60 0 120 crèdits ECTS de nivell de màster universitari oficial o equivalent.
Postgraus i especialització
La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació és el centre que acull i organitza les activitats de formació continuada amb l’objectiu donar resposta a les necessitats de formació permanent de nivell superior. S’hi imparteixen màsters propis, postgraus, cursos d'especialització i altres activitats de postgrau que abracen tots els àmbits del coneixement.
A través dels següents enllaços podeu accedir als calendaris i horaris que corresponen a aquest grau.
El calendari acadèmic marca l'inici i final de classes, els dies no lectius, vacances, períodes d'examen... El calendari administratiu marca els períodes per fer els diferents tràmits administratius.
Les pràctiques externes, és a dir, la realització d'estades de pràctiques en centres de l'àmbit socioeducatiu, és un dels elements fonamentals de la formació dels educadors socials a la Universitat de Girona. Aquestes pràctiques s'anomenen pràcticum: el Pràcticum 1 es fa a tercer curs, i el Pràcticum 2 es fa a quart curs. A continuació trobaràs una síntesi de les característiques bàsiques de cada pràcticum.
El treball final de grau (TFG) comporta la realització, per part de l’estudiant, d’un treball en què s’apliquen, s’integren i es desenvolupen els coneixements, les capacitats, les competències i les habilitats requerides en el grau en Educació social.
L’objectiu del TFG és elaborar, de forma individual, un treball escrit sobre una temàtica específica relacionada amb l’educació social i els àmbits de treball de l’educador. El treball ha de mostrar que l’estudiant ha analitzat documentació sobre el tema del treball, que hi ha reflexionat i que és capaç de fer una proposta específica.
El treball podrà desenvolupar-se a partir d’una de les propostes següents, la viabilitat de les quals dependrà del tema escollit. Aquestes poden ser:
- Una recerca amb una metodologia que inclogui la recollida, anàlisi i interpretació de les dades.
- El disseny d’una proposta d’intervenció o d’un projecte.
- L’elaboració d’un material educatiu.
- L’elaboració d’un diagnòstic o anàlisi de necessitats d’un grup o comunitat, que serveixi de base per a algun projecte.
- El disseny d’instruments per a registrar informació o documentació.
- Una proposta de millora d’un projecte o servei.
- Qualsevol altra proposta que s’acordi amb el tutor/a del treball.
El TFG es realitza durant el segon semestre i és supervisat per un professor que en fa el seguiment a partir de tutories o seminaris grupals amb estudiants que treballen temes afins. El treball es concretarà en l’elaboració d’un article i serà exposat públicament.
Els estudis de grau en Educació Social potencien la possibilitat que et formis en altres universitats, ja siguin de Catalunya i l’Estat espanyol o d'altres països europeus. La UdG té subscrits convenis bilaterals dins dels programes de mobilitat d’estudiants. A través del programa SICUE pots accedir a places del programa d’intercanvi amb les universitats següents: Universitat de Màlaga, Universitat d'Extremadura, Universitat del País Basc, Universitat de les Illes Balears, Universitat Complutense de Madrid, Universitat de Santiago de Compostel·la, Universitat de Lleida, Universitat Rovira i Virgili i Universitat de València.
A través del programa europeu Erasmus podràs fer part dels estudis a diverses universitats i centres de formació d’educadors socials a ciutats com Eindhoven i Rotterdam (Holanda), Gant i Hasselt (Bèlgica), Marsella (França), Perpinyà i Toosa(França), Hèlsinki (Finlàndia), etc.
També tindràs la possibilitat de realitzar l’estada de pràctiques de 4t curs en centres i organitzacions de països llatinoamericans com ara Mèxic, Guatemala, Perú, Bolívia, Uruguai, Argentina, Nepal, Marroc, etc.