El Grau de Psicologia forma especialistes en l'estudi de la ment i de tots els seus processos i correlats psicofisiològics, les relacions interpersonals, els grups, les organitzacions i els moviments socials. Com a disciplina de l’àmbit de la salut, té un ampli component pràctic i uns objectius professionalitzadors.
L’estudiant que vulgui cursar els estudis de psicologia ha de tenir una base de coneixements diversa, en la mesura que el camp de coneixement que es vol aprofundir també ho és. L’estudi de la psicologia requereix un interès pels temes filosòfics i epistemològics, en què es desenvolupa la reflexió sobre la persona i el seu desenvolupament. Requereix igualment un interès per temes metodològics, en la mesura que el coneixement psicològic es fonamenta en pràctiques sistematitzades per recollir i analitzar informacions. Requereix un interès per temes biològics, socials i culturals, ja que és la persona en el seu context qui es comporta i es desenvolupa, i, finalment, requereix un interès pels temes de salut, en els quals queden implicats el benestar i la qualitat de vida de la persona.
Objectius formatius
Formar professionals al servei de les persones i dels grups i organitzacions socials, a partir del coneixement teòric especialitzat i la formació pràctica, amb una gran varietat de funcions en àmbits tan diversos com la promoció de la salut i la qualitat de vida, l’educació, l’esport, la justícia, el treball, el trànsit i la seguretat viària o la intervenció social.
Competències adquirides
La formació permetrà que l’alumnat adquireixi els coneixements científics necessaris per comprendre, interpretar, analitzar i explicar el comportament; les habilitats per avaluar i intervenir en l’àmbit individual i social al llarg del cicle vital i, finalment, les actituds apropiades per promoure la salut, el benestar i la qualitat de vida.
Menció en Psicologia de la Salut
Des del curs 2020-21 l’obtenció del títol de Psicologia comporta l’obtenció de la Menció en Psicologia de la Salut. El recorregut específic de matèries obligatòries dona lloc a aquesta menció que garanteix la formació d'un mínim de 90 ECTS específicament sanitaris entre la formació bàsica i obligatòria del pla d'estudis, necessària per accedir al màster en Psicologia General Sanitària , d'acord amb el que preveu l'ordre ministerial CNU/1309/2018.
Els psicòlegs poden treballar en una gran varietat de centres i serveis (en alguns àmbits es requereix una especialització): jutjats, tribunals, centres penitenciaris, centres educatius formals i no formals, entitats esportives i de lleure, hospitals generals, hospitals psiquiàtrics, gabinets i serveis privats, mitjans de comunicació, associacions i fundacions, cossos de seguretat, empreses i organitzacions, etc.
Màsters universitaris
La UdG proposa un ampli programa de màsters. Els estudis de màster ofereixen una formació avançada, de caràcter especialitzat o multidisciplinari, orientada a l’especialització acadèmica, professional, o d’iniciació a la recerca. Aquests estudis tenen caràcter oficial i donen pas a la realització del doctorat.
Programes de doctorat
Els estudis de doctorat tenen com a objectiu la formació avançada de l'estudiant en tècniques de recerca, i inclouen l'elaboració i la presentació d'una tesi doctoral, que consisteix en un treball original de recerca. Per accedir-hi cal acreditar, segons el cas, un mínim de 60 0 120 crèdits ECTS de nivell de màster universitari oficial o equivalent.
Postgraus i especialització
La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació és el centre que acull i organitza les activitats de formació continuada amb l’objectiu donar resposta a les necessitats de formació permanent de nivell superior. S’hi imparteixen màsters propis, postgraus, cursos d'especialització i altres activitats de postgrau que abracen tots els àmbits del coneixement.
A través dels següents enllaços podeu accedir als calendaris i horaris que corresponen a aquest grau.
El calendari acadèmic marca l'inici i final de classes, els dies no lectius, vacances, períodes d'examen... El calendari administratiu marca els períodes per fer els diferents tràmits administratius.
Els estudiants han de cursar, en el marc de la programació dels seus estudis, un seguit de crèdits que corresponen a estades de pràctiques en empreses o institucions relacionades amb el grau que estan estudiant. La càrrega lectiva es dictamina en funció de cada pla d’estudis.
Per obtenir el títol, els estudiants han de realitzar un treball final de grau (TFG) que serveix per avaluar les competències generals que s'han anat adquirint durant el grau i com a síntesi de les habilitats i els coneixements als quals han accedit els estudiants. El treball, tutoritzat, té una càrrega lectiva que es dictamina en funció de cada pla d’estudis.
Els estudiants poden cursar part del grau a l’estranger a través del programa Erasmus, que permet seguir els estudis en un intercanvi internacional amb valor acadèmic en una universitat europea.
També disposen d'ajuts per dur a terme estades en universitats espanyoles i d’altres continents gràcies a convenis bilaterals, al programa SICUE i a l’expansió del programa Erasmus+.
Pla SiC - Pla de Mentoria
El Pla de Mentoria entre Iguals del Grau de Psicologia de la Universitat de Girona, és un programa en el qual poden participar estudiants dels quatre cursos del grau. A primer, es poden apuntar per ser mentorats i mentorades. A segon curs, si volen continuar en el programa, se'ls ofereix una formació específica per tal que, a tercer curs, exerceixin la funció de mentors i mentores de l'alumnat de nou ingrés. A quart curs, també poden ser mentors/es i, a més, participar en la formació dels nous mentors/es.
Pla SiC - Pla de Mentoria
El Model Acadèmic dels estudis de grau en Psicologia de la Universitat de Girona (MAP)
Els estudis de grau en Psicologia de la Universitat de Girona han anat desenvolupant en els darrers anys diferents iniciatives d’innovació docent que s’han articulat al voltant d’un Model Acadèmic de Psicologia (MAP), que es va desplegant de manera integrada, progressiva i col·laborativa gràcies a l’esforç de l’equip docent, l’alumnat i el suport institucional. Aquest model parteix d’una anàlisi de les necessitats de l’estudiantat, el professorat i la societat relacionades amb el coneixement i la professionalització en psicologia; l’anàlisi de les tendències actuals en educació superior, assumint una perspectiva crítica; l’estudi de models teòrics i evidències empíriques que fonamenten la proposta del model; i els estàndards europeus de qualitat per als estudis universitaris.
Aquesta publicació defineix els objectius i l’estructura del MAP, les principals dimensions i àrees de treball. Esperem que la difusió del model tingui un triple efecte: (1) reconèixer i reforçar la feina que s’està duent a terme en el disseny i desplegament del MAP; (2) promoure la implicació i el debat de totes les parts interessades en el seu desenvolupaments; i (3) fer més transparents les activitats d’ensenyament i aprenentatge universitàries i els compromisos de la UdG amb la formació dels estudiants, el benestar de les persones i el desenvolupament psicosocial del territori.
Descàrrega del MAP