La formació que s’imparteix al grau en Pedagogia està dissenyada per fer del pedagog o pedagoga un especialista en els processos educatius i de formació capaç de dissenyar, planificar, diagnosticar, assessorar, dirigir, coordinar, gestionar, desenvolupar i avaluar projectes i intervencions en l’àmbit de l’educació.
La formació que s’imparteix al grau en Pedagogia està dissenyada per assolir l’objectiu de fer del pedagog o pedagoga un especialista en els processos educatius i de formació, un especialista capaç de dissenyar, planificar, diagnosticar, assessorar, dirigir, coordinar, gestionar, desenvolupar i avaluar projectes i intervencions en l’àmbit de l’educació.
El grau en Pedagogia aposta per un model d’excel·lència i d’innovació en el camp metodològic i organitzatiu, i també per obrir la formació als nous camps d’intervenció i de treball propis de la pedagogia com a forma de facilitar la inserció en un mercat laboral en contínua evolució.
El pla d’estudis aposta per la interdisciplinarietat i s’ha dissenyat pensant que els pedagogs han de ser persones amb una formació cultural sòlida i amb capacitat d’integrar els coneixements propis de la seva disciplina, però també els d’altres disciplines pròpies de l’àmbit social i cultural (antropologia, sociologia, economia, història, dret...).
Els estudis de pedagogia han desenvolupat estructures pròpies de participació democràtica d’alumnes i professors com a elements de qualitat propis del títol. L’objectiu és fomentar l’esperit crític, el diàleg i la participació directa en el si dels mateixos estudis per tal de fomentar-ne la qualitat, però també per fomentar aquestes qualitats en els pedagogs que es formen a la Universitat de Girona.
Objectius formatius
- Formar professionals capaços de dissenyar, planificar, diagnosticar, assessorar, dirigir, coordinar, gestionar, desenvolupar i avaluar projectes i intervencions en l’àmbit de l’educació i la formació adreçats a persones al llarg de la seva vida.
- Fer del pedagog o pedagoga un especialista en els processos educatius i de formació, amb capacitat per a l’exercici professional en els diferents àmbits propis de la pedagogia i per continuar la seva formació, si li interessa, a través de l’oferta de màsters i postgraus dels àmbits educatiu, social i cultural.
Competències adquirides
Les competències adquirides permetran assolir el domini dels instruments necessaris per:
- Diagnosticar la realitat social i cultural i fer propostes d’intervenció per donar resposta a les necessitats detectades.
- Dissenyar, aplicar i avaluar programes de formació amb metodologies adaptades a les diferents situacions econòmiques, socials, culturals i personals.
- Dissenyar, aplicar i avaluar propostes d’organització i gestió de centres, institucions i serveis educatius.
- Dissenyar, aplicar i avaluar tècniques i estratègies de mediació, assessorament i dinamització en l’àmbit comunitari, així com en el si d’organitzacions, institucions i serveis.
- Dissenyar plans de formació permanent i de formació de formadors adequats a les noves situacions i necessitats educatives.
Els estudis de Pedagogia de la Universitat de Girona han estat treballant des de fa anys en la línia de la pedagogia crítica, radical i de qualitat. Aquesta ha estat la base que ha inspirat el pla d’estudis que s’imparteix des del 2010.
L’exercici professional de qualitat no és possible sense una formació cultural i intel·lectual molt sòlida. Per això hem optat per un model que dona als alumnes una bona formació en qüestions d’educació però també en pensament contemporani, economia, dret, sociologia i altres matèries: una formació cultural i intel·lectual completa, a més de la capacitació per desenvolupar l’activitat professional en àmbits diversos.
El grau en Pedagogia s’ha dissenyat per facilitar la inserció en un mercat laboral que està en contínua evolució.
Els contextos on es desenvolupa la feina del pedagog són les organitzacions i serveis públics i privats, així com els diferents entorns virtuals i presencials de formació adreçats a les persones al llarg de tota la seva vida.
Podem dividir els espais laborals propis de la pedagogia en aquests quatre àmbits:
- L’escolar: escoles, instituts (un cop realitzat el màster en Formació del Professorat d’ESO i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes), escoles d’adults i centres de recursos, entre altres.
- El social: centres cívics, esportius, penitenciaris, empreses i serveis de lleure, serveis de justícia, serveis socials, centres i serveis de salut i altres centres i serveis d’aquest àmbit.
- El laboral i d’orientació: formació continuada en empreses i institucions, orientació laboral, formació per a l'ocupació.
- El cultural i de la comunicació: museus, mitjans de comunicació, editorials i altres empreses, serveis i institucions culturals.
Màsters universitaris
La UdG proposa un ampli programa de màsters. Els estudis de màster ofereixen una formació avançada, de caràcter especialitzat o multidisciplinari, orientada a l’especialització acadèmica, professional, o d’iniciació a la recerca. Aquests estudis tenen caràcter oficial i donen pas a la realització del doctorat.
Programes de doctorat
Els estudis de doctorat tenen com a objectiu la formació avançada de l'estudiant en tècniques de recerca, i inclouen l'elaboració i la presentació d'una tesi doctoral, que consisteix en un treball original de recerca. Per accedir-hi cal acreditar, segons el cas, un mínim de 60 0 120 crèdits ECTS de nivell de màster universitari oficial o equivalent.
Postgraus i especialització
La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació és el centre que acull i organitza les activitats de formació continuada amb l’objectiu donar resposta a les necessitats de formació permanent de nivell superior. S’hi imparteixen màsters propis, postgraus, cursos d'especialització i altres activitats de postgrau que abracen tots els àmbits del coneixement.
A través dels següents enllaços podeu accedir als calendaris i horaris que corresponen a aquest grau.
El calendari acadèmic marca l'inici i final de classes, els dies no lectius, vacances, períodes d'examen... El calendari administratiu marca els períodes per fer els diferents tràmits administratius.
El pràcticum és un pilar important en la formació de l'estudiant de pedagogia perquè li permet iniciar-se en l’exercici de la professió i desenvolupar les competències, habilitats i actituds que li són pròpies.
És una assignatura de 30 crèdits que s’imparteix el segon semestre del tercer curs del grau en Pedagogia, de manera que l’estudiant ja ha assolit un cos teòric important que li permet un aprofitament òptim de les pràctiques.
El pràcticum del grau en Pedagogia ha estat dissenyat per assolir els objectius següents:
- Apropar els estudiants a la realitat professional de manera que, a partir de la seva implicació en la vida d’un centre o institució concret, es facin càrrec de la complexitat del treball educatiu.
- Establir relacions entre els coneixements adquirits en el marc universitari i els coneixements que s’aniran adquirint en l’àmbit professional, amb el propòsit d’elaborar un coneixement més ric, funcional, complex i crític, construït a partir de la reflexió en i des de la pràctica.
- Generar processos d’observació i d’anàlisi de la realitat educativa que ofereixin la possibilitat de prendre decisions raonades.
- Adquirir i aplicar les habilitats i les competències professionals del pedagog en un determinat camp professional.
- Estimular les possibilitats d’inserció laboral dels estudiants en centres o institucions educatives.
El TFG de Pedagogia és un mòdul de caràcter obligatori, de 18 crèdits ECTS, que es realitza durant el segon semestre del quart curs. Està orientat explícitament a l’avaluació dels objectius, les capacitats, les competències transversals i professionals, i les habilitats establertes en el grau.
Comporta la realització, per part de l’estudiant, d’una monografia, un estudi, un projecte, una memòria o un treball. Podrà tenir una orientació de recerca (sobre un tema teòric o històric, o centrat en una pràctica, experiència o innovació concreta) o bé una orientació professional (elaboració d’un projecte educatiu, de material o recursos d’ensenyament-aprenentatge, avaluació de projectes, programes, plans de caràcter socioeducatiu i sistemes educatius, o memòria de l’aplicació d’un projecte, d’uns recursos o d’una innovació educativa). Aquest treball l'estudiant el presentarà i defensarà oralment davant d’una comissió o tribunal de docents.
En la realització d’aquest treball, l’estudiant és assessorat individualment i en grup per un professor tutor.
Els estudiants poden cursar part del grau a l’estranger a través del programa Erasmus, que permet seguir els estudis en un intercanvi internacional amb valor acadèmic en una universitat europea.
També disposen d'ajuts per dur a terme estades en universitats espanyoles i d’altres continents gràcies a convenis bilaterals, al programa SICUE i a l’expansió del programa Erasmus+.